Warning: include(./cache/board_config.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/administ/public_html/common.php on line 259

Warning: include(./cache/board_config.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/administ/public_html/common.php on line 259

Warning: include() [function.include]: Failed opening './cache/board_config.php' for inclusion (include_path='.') in /home/administ/public_html/common.php on line 259
:: View topic - Jak poprawnie odpowietrzyć układ chłodzenia?
Warning ! cookie path is empty! Check in in the Admin Control Panel or set it in the PhpMyAdmin table: prefix_config - cookie_path row
 Forum Index


FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups
RegisterRegister  Log inLog in

Previous topic «» Next topic
Jak poprawnie odpowietrzyc uklad chlodzenia?
Author Message
Przekot




Model: e36 320i touring
Imię: Krzysiek
Posted:    Jak poprawnie odpowietrzyć układ chłodzenia? [ !!! ]

Proszę o rady jak poprawnie odpowietrzyć układ chłodzenia(silnik m52b20),ewentualnie
kto mi pomoże to zrobić?
Pozdrawiam.
 
 
BLUE
[Deleted]

Posted:     [ !!! ]

Nie odpowietrza się.Ja u siebie jakieś półtora miesiąca temu wymieniałem termostat + płyn chłodniczy.Najzwyczajniej w świecie na zimnym silniku wlałem płyn - tyle ile weszło.Oczywiście nagrzewnica otwarta na maxa.Trzeba zaznaczyć, że w pewnym momencie po wlaniu około 3 litrów zaczyna powolutku schodzić płyn ze zbiorniczka (powoli,ale schodzi) i cały czas uzupełniałem na zgaszonym silniku.W pewnym momencie przestał schodzić płyn wiec odpaliłem auto i chodziło na wolnych obrotach aż złapało swoja normalna temperaturę.Cały czas pilnowałem stanu płynu (żeby był pełny zbiorniczek).Pózniej krótka rundka samochodem (około 3 km) i to co jeszcze miało wejść to weszło a reszta uszła przez przelew.do tej pory nawet w największe korki temp ani nie drgnęła.Idealna polowa skali i ani w jedna ani w druga.

Reasumując - nie odpowietrza się.Jeśli spuściłeś cały płyn to ma go wejść do układu książkowa ilość,jeśli nie weszła to znaczy ze nadal schodzi płyn i masz cały czas dolewać.
 
 
sebamembi

stary sQad



Model: e
Posted:     [ !!! ]

[quote="BLUE"]Reasumując - nie odpowietrza się[/quote]

no mylisz sie kolego bo sie odpowietrza, nie pamietam juz dokladnie jak to bylo ale tam cos chyba przy 1200obr/.



Ps. a do czego jest przy chlodnicy korek na gwiazdke :-P
 
 
BLUE
[Deleted]

Posted:     [ !!! ]

Korek do odpowietrzania podczas wlewania płynu musi być całkowicie wykręcony.Dopiero,jak w miarę wlewania płynu podniesie się jego poziom i wypłynie przez otwór odpowietrzający,należy wkręcić ów korek.

Prosze bardzo Obrazek
 
 
BLUE
[Deleted]

Posted:     [ !!! ]

[URL=http://img262.imageshack.us/i/bmw0014al.jpg/][img]http://img262.imageshack.us/img262/5071/bmw0014al.jpg[/img][/URL]
 
 
sebamembi

stary sQad



Model: e
Posted:     [ !!! ]

No i nadal twierdzisz ze sie nie odpowietrza
:?:
 
 
BLUE
[Deleted]

Posted:     [ !!! ]

Mówiąc,że się nie odpowietrza miałem na myśli to,że nie trzeba robić jakichś ,,cudów na kiju",żeby pozbyć się powietrza z układu chłodzenia.Po prostu trzeba najzwyczajniej uzupełnić płyn pamiętając o tym,co wcześniej napisałem.
 
 
sebamembi

stary sQad



Model: e
Posted:     [ !!! ]

No nie dokonca ,jeszcze nie slyszalem zeby lac plyn az sie bedzie przelewal, kazdy robi tak jak lubi
 
 
Maciek




Model: e91, e30
Posted:     [ !!! ]

Najprościej - postaw wozik pod górkę przodem żeby chłodnica była w najwyższym punkcie. Ogrzewanie na maxa włącz i dolewaj płynu do zbiorniczka i jednocześnie wykręć śrubkę odpowietrznika. Jak przestanie lecieć płyn z powietrzem to znaczy ze jest ok. No i podstawa to sprawdź przewody za i przed termostatem żeby były gorące, i sprawdź chłodnicę czy cała się nagrzała. Może trochę chaotycznie napisałem ale zrobilem tam u siebie w trzech betach i jest ok.
 
 
BLUE
[Deleted]

Posted:     [ !!! ]

[quote="sebamembi"]no nie dokonca ,jeszcze nie slyszalem zeby lac plyn az sie bedzie przelewal, kazdy robi tak jak lubi[/quote]

Mądrzejsi ode mnie tak twierdzą
[URL=http://img526.imageshack.us/i/bmw0014al.jpg/][img]http://img526.imageshack.us/img526/5071/bmw0014al.jpg[/img][/URL]
 
 
sebamembi

stary sQad



Model: e
Posted:     [ !!! ]

Kolego ty tu mi nie zakreslaj jakis tam tekstow bo zakreslasz wogole slowa inne niz wypowiadasz przelew to jest co innego niz korek odpowietrznika
 
 
Przekot




Model: e36 320i touring
Imię: Krzysiek
Posted:     [ !!! ]

Na pewno należy odpowietrzyć układ i nie jest to proste zwłaszcza w autach marki BMW :-| !
 
 
biedron




Model: E61 530d i E39 520i
Imię: Michał
Posted:     [ !!! ]

Prawie we wsztskich BM-kach, wcześniej, czy później pojawiają się problemy z układem chłodzenia. Jego niedomagania objawiają się ogólnie przegrzewaniem lub niedogrzewaniem, a samych przyczyn może być wiele.
W poniższej ściągawce wyjaśnię klika powodów tego typu zachowań.

Na początek jednak chcę zaznaczyć, że prawie każdy model ma zbudowany układ chłodzenia na jednakowej zasadzie i w każdym modelu wskazówka wskaźnika temperatury ma stać w połowie. Do drobnych różnic zalicza się jedynie rozmieszczenie co niektórych podzespołów układu.

Każdą początkową diagnozę należy rozpoczynać od obserwacji zachowywania się układu, a dokładniej na nagrzewaniu się chłodnicy i zachowywaniu płynu w zbiorniczku.
Pewnie zadajecie sobie pytanie, co w tym zbiorniczku takiego jest, na co należy zwrócić uwagę :?:

Otóż zbiorniczek jest nie tylko zbiorniczkiem płynu, ale także zbiorniczkiem odpowietrzającym układ chłodzenia w sposób ciągły. W każdym modelu, niezależnie od tego, gdzie się zbiorniczek znajduje, jest on połączony z górną częścią chłodnicy:
- za pomocą cienkiego przewodu wodnego, kiedy zborniczek jest w innym miejscu niż chłodnica,
- za pomocą dodatkowego kanału w ściance chłodnicy, kiedy zbiorniczek jest zintegrowany z chłodnicą,
Otwór wylotowy tego odpowietrzenia znajduje się w ściance bocznej otworu wlewowego płynu zbiorniczka.
Gdy układ chłodzenia pracuje bez zastrzeżeń, to po odkręceniu korka i odpaleniu silnika zaobserwujemy pewien poziom płynu chłodniczego zmieniającego się czasami, ale nie wyrzuca go i strumień płynu z wylotu odpowietrzającego uzależniony od obrotów silnika - im większe obroty tym strumień mocniejszy. Chłodnica wody nagrzewa się w początkowej części i wskazówka stoi w połowie.
Jeżeli jedna z tych rzeczy nie sprawuje się prawidłowo to coś jest nie tak.

1. Brak strumienia.
Jest kilka powodów braku strumienia z kanału wylotowego odpowietrzenia
- zapowietrzony układ,
- zatkany kanał,
- urwany wirnik pompy wody,
- pęknięty boczek chłodnicy - chłodnica zintegrowana ze zbiorniczkiem,
- otwarty lub brak termostatu - czasami przy bardzo niskim strumieniu,
- mocno bijąca kompresja do układu.

2. Przerwy w strumieniu.
Powodem tych zachowań jest:
- odpowietrzający się układ,
- nieszczelności układu chłodzenia,
- kompresja w układzie,

3. Podnoszący się poziom płynu.
Wynika z zapowietrzonego jeszcze układu:
- brak ogrzewania wnętrza,
- termostat nie otwiera,
- powietrze w dolnym wężu przed termostatem,
- powietrze w górnym wężu na chłodnicy,
- uszkodzony wirnik pompy,
- brak strumienia z wylotu odpowietrzającego,
- niewydolność chłodnicy,
- niewydolność wentylatora (visco),

4. Chłodnica się nie nagrzewa.
- zapowietrzony układ, górny lub dolny wąż,
- brak strumienia z wylotu odpowietrzającego,
- nieotwierający się termostat,
- uszkodzony wirnik pompy wody,
- mocno bijąca kompresja,

5. Chłodnica nagrzewa się za wcześnie - wskaźnik nie osiąga jeszcze połowy:
- uszkodzony lub brak termostatu,

6. Chłodnica gorąca a poziom się podnosi.
- niewydolny wentylator (visco) ,

Moje własne sposoby na diagnozę i odpowietrzanie układu

1. Po zalaniu układu płynem sprawdzam drążność odpowietrzenia. Uciskam węża górnego na chłodnicy do momentu, aż nie wyczuję w nim płynu - czasami pozostaje w nim jeszcze odrobinka powietrza, ale z wylotu odpowietrzającego wydostają się nieśmiałe strumienie płynu. Czasem zauważyć można jak podczas uciskania węża wsysa płyn ze zbiorniczka do układu.
Odpowietrzniki stosowane na chłodnicach odkręcam tylko do zalewania płynu. W trakcie uciskania węża są one już zakręcone. Jedynie aby przyspieszyć proces odpowietrzania, odkręcam odpowietrznik, ściskam węża, zatykam otwór odpowietrznika palcem i puszczam węża. I tak do momentu, gdy już poczuję płyn w górnym wężu, a z otworu odpowietrznika podczas ściskania wężą wyrzuca mi już płyn, zakręcam go na dobre i uciskam jeszcze dalej węża, aż pojawi się strumień z wylotu odpowietrzającego.
Dobrze byłoby nie zalewać zbiorniczka do pełna, ponieważ płyn ma swoją rozszerzalność termiczną i w trakcie nagrzewania się silnika poziom płynu będzie wzrastał. To wzrastanie może omyłkowo zmylić w dalszych czynnościach.

2. Włączam ogrzewanie wnętrza auta na ciepłe i odpalam silnik - ważne, aby odpowietrzniki pozostały zakręcone, a korek wlewu odkręcony. W trakcie nagrzewania się silnika trzymam jego obroty na około 1200 obr. i obserwuję zachowania poziomu płynu, a najbardziej strumienia z wylotu odpowietrzającego. Jeżeli nagle strumień zaniknie, uciskam dodatkowo górnego węża, aż się ponownie pojawi, a czasem nawet muszę przegazować mocniej, lecz bez przesady. Pierwsze co musi zacząć funkcjonować jest ogrzewanie wnętrza. Jeżeli ogrzewania nadal nie ma, próbuję zwiększać obroty silnika, aby pompa wodna przetłoczyła powietrze. W rzadkich przypadkach odkręcam przewód od ogrzewania by upuścić zaporę powietrzną (silniki w E34,E32).Zdarza się jednak czasem uszkodzony wirnik pompy wodnej, ale o tym później.
Mając już ogrzewanie wnętrza skupiam się na zbiorniczku do którego i tak zaglądam w trakcie uruchamiania ogrzewania wnętrza. Kolejna czynność to doprowadzenie do otwarcia termostatu i nagrzewania się chłodnicy.

3. Silnik zaczyna osiągać temperaturę właściwą i pora na otwarcie termostatu. Jeżeli poziom w zbiorniczku się jeszcze nie podnosi, a strumień z wylotu jest stabilny to wszystko jest na dobrej drodze. Zdarza się jednak wzrost płynu i często towarzyszy temu zanik strumienia. Zeby nie wyrzuciło płynu zakręcam korek wlewowy i gaszę silnik. Odkręcam odpowietrznik na chłodnicy i upuszczam cisnienie powietrza. Gdy już zaniknie z powrotem odkręcam korek wlewowy, a odpowierznik zakręcam i uciskam węża do momentu, aż znowu pojawi się nieśmiały strumień, a płyn zacznie wsysać, lecz tym razem ugniatam także węża dolnego przed termostatem. Ponownie odpalam silniki trzymam na obrotach 1200 a czasem więcej, żeby utrzymać strumień.
Gdy strumień mamy prawidłowy, a poziom się podnosi co rzadko się zdarza problem może tkwić w uszkodzonym termostacie lub powietrzu w dolnym wężu.
W silnikach M30 często należy odkręcać odpowietrznik na korpusie termostatu.

4. Poziom płynu mamy w normie, strumień jest właściwy i powinna się zacząć nagrzewać chłodnica. To jest końcowe zachowanie się układu po właściwym odpowietrzeniu. Ale nieoznacza to zakręcenie korka i zamknięcia maski. Obserwujemy cały czas co się dzieje do momentu aż chłodnica zacznie być cała gorąca. Pomijamy ten temat przy świadomości sprawnego visca.
Jeżeli chłodnica wraz z wężem powrotnym są mocno gorące, a poziom płynu przez dłuższy czas na obrotach biegu jałowego zachowuje się stabilnie to powodów do zmartwień jeszcze nie ma. Zdarza się tak przy silnikach o dużej pojemności i należy być wówczas uczulonym na wysokie temperatury i częste postoje w korkach, gdyż zdarzyć się może że pewnego dnia wskazówka ruszy po za połowę. Wtedy ewidentnie jest sprzęgło wiskozowe do wymiany.
Jeżeli chłodnica wraz z wężem powrotnym są mocno gorące, a poziom płynu po dłuższym czasie lub nagle na obrotach biegu jałowego zaczyna rosnąć i wyrzucać, to visco do wymiany. W modelach z dodatkowym wentylatorem elektrycznym nie liczyłbym na ich załączenie się. Nowa viskoza i tyle.

W modelach E39 największym problemem jest usunięcie powietrza z górnego węża - dotyczy to chłodnic zintegrowanych. Nie bez powodu fabryka umieściła odpowietrznik dodatkowy na korpusie termostatu. Często zapowietrzony górny wąż jest powodem zaniku strumienia i sygnalizuje objawy urwanego wirnika pompy wody - podnosi się także poziom płynu w zbiorniczku w wyniku braku mozliwości wyrzucenia gorącego płynu na chłodnicę.
W takiej sytuacji luzuję korek odpowietrznika na korpusie, ściskam górnego węża i zakręcam korek. Czynność tę staram się robić w miarę szybko i do momentu aż z tego odpowietrznika w momencie ścisku węża nie zacznie pojawiać się kropelkowa ilość płynu. Później na zakręconym odpowietrzniku uciskam węża jeszcze z parę razy, gdyż napewno zacznie schodzić płyn w zbiorniczku. Odpalam silnik i trzymam na takich obrotach żaby utrzymać strumień z wylotu odpowietrzającego - w miarę stabilny, a obroty nie zawysokie.

W trakcie odpowietrzania pierwszą czynnością jest uruchomienie ogrzewania. Jeżeli to ogrzewanie nie chce się uruchomić to mozna już rzucać podejrzenie na urwany wirnik pompy wodnej. Ale nie tak szybko.
Pomijamy ogrzewanie i skupiamy uwagę na zbiorniczku.
Jeżeli mamy strumień płynu to niewykluczone że pompa jest dobra i zajmujemy się dalszym odpowietrzaniem jak wyżej.
Jeżeli nie mamy strumienia to upewniamy się, czy w górnym przewodzie na chłodnicy jest płyn - wystarczy go ucisnąć z parę razy i jeżeli strumień się jakiś pojawi to napewno jest padnięta pompa wody, jeżeli zaś strumienia nadal nie ma, to układ jeszcze jest zapowietrzony i trzeba powrócić do punktów odpowietrzania.
Bywa i tak że strumień jest dobry, poziom się nie podnosi, chłodnica nagrzewa, a ogrzewania nadal nie ma. W tej sytuacji proponuję się skupić na elektrozaworach ogrzewania, gdyż one mogą szwankować, albo wymaga ręcznej ingerencji w odkręcenie jednego z węży i upuszczenie zapory powietrznej.

Aby prawidłowo opanować to wszystko, najlepiej jest zrozumiec co za co jest odpowiedzialne i na jakiej zasadzie układ pracuje. Ja zawsze układowi chłodzenia poświecam nawet do 45 min czasu i to obserwująć strumień, poziom płynu i nagrzewanie się chłodnicy.

Powyższy artykuł dotyczy się wszystkich modeli BMW z wyjątkiem modeli w których zastosowany jest termostat z dodatkową elektyczną grzałką wspomagajacą pracę termostatu.



Bezczelnie skopiowane z tej strony http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=25&t=3905 na pewno się komuś przyda
 
 
Przekot




Model: e36 320i touring
Imię: Krzysiek
Posted:     [ !!! ]

Hehe :big_smile:
Ja to sobie nawet bezczelnie wydrukowałem i próbowałem sam z tym dojść do ładu :roll:
Lecz okazuję się że w moim przypadku sprawa jest bardziej skomplikowana,okazuje się
że wycieka płyn gdzieś w okolicach obudowy termostatu,mam nadzieję że skończy się
tylko na wymianie tejże obudowy no i oczywiście na nowym płynie i odpowietrzaniu :roll:
 
 
Lolo




Model: e38
Posted:     [ !!! ]

Przekot - chętnie pomoge odpowietrzyć układ jak jeszcze aktualne.
Ostatnim razem odpowietrzaliśmy u Ciosku i się udało :)
 
 
SET




Model: E30
Posted:     [ !!! ]

Przy montażu termostatu należy wywiercić otwór średnicy 2-3 mm w obudowie termostatu i problem z głowy nie odpowietrzasz lejesz płyn zapalasz uzupełniasz i z głowy
 
 
Przekot




Model: e36 320i touring
Imię: Krzysiek
Posted:     [ !!! ]

[quote="Lolo"]Przekot - chętnie pomoge odpowietrzyć układ jak jeszcze aktualne.[/quote]

Serdecznie dziękuję :)
Ale sprawa okazuje się bardziej skomplikowana,podejrzenia padnięta pompa wody :sad:
,tak że czeka mnie wymiana :-|
Dzięki jeszcze raz :wink: Pozdro.
 
 
Lolo




Model: e38
Posted:     [ !!! ]

Skąd podejrzenia niesprawnej pompy :?:
Przegrzewa się, a chłodnica zimna :?:
Z ogrzewania (nawiewu ustawionym na ciepło-grzanie) leci wówczas ciepłe czy zimne powietrze :?:
Zimne - pompa
Ciepłe - termostat nie otwiera.
 
 
Przekot




Model: e36 320i touring
Imię: Krzysiek
Posted:     [ !!! ]

[quote="Lolo"]Skąd podejrzenia niesprawnej pompy :?:
Przegrzewa się, a chłodnica zimna :?:
Z ogrzewania (nawiewu ustawionym na ciepło-grzanie) leci wówczas ciepłe czy zimne powietrze :?:[/quote]

Wycieka płyn chłodniczy z okolic pompy. :neutral:
Jeszcze się nie przegrzał,nie dopuszczam do tego :roll:
Grzeje.
Problem to wyciekający płyn na rozgrzanym silniku. :sad:
 
 
biedron




Model: E61 530d i E39 520i
Imię: Michał
Posted:     [ !!! ]

U mnie dzisiaj stało się dokładnie to samo :(
 
 
Przekot




Model: e36 320i touring
Imię: Krzysiek
Posted:     [ !!! ]

[quote="biedron"]U mnie dzisiaj stało się dokładnie to samo :([/quote]

No cóż,wcześniej czy później pompa się odzywa.
W moim przypadku,okazało się że padła pompa wody.
Po wyjęciu - mały szok :shock:
Nalatane ponad 250000 a pompa z fabryki :roll:
Na oko pompa ok,po sprawdzeniu okazało się że rozleciały się uszczelki,pompa
nierozbieralna więc poszła nowa i już nie leje :)
 
 
biedron




Model: E61 530d i E39 520i
Imię: Michał
Posted:     [ !!! ]

To tak jak u mnie, już po diagnozie na warsztat w czwartek u mnie nowa pompa+ wymiana ok.150Ł, a jakie koszta w Polsce?
 
 
Lolo




Model: e38
Posted:     [ !!! ]

Biedron około 400 PLN za wymiane i pompe
 
 
biedron




Model: E61 530d i E39 520i
Imię: Michał
Posted:     [ !!! ]

O w mordę połowa ceny :(
 
 
Maciek




Model: e91, e30
Posted:     [ !!! ]

Aż tyle za wymianę???? To chyba za mało biore na warsztacie. :)
 
 
Display posts from previous:   
[ REPLY ]
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum
Add this topic to your bookmarks
Printable version

Jump to:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group